KOŁO TKM - TWORZYĆ KAŻDY MOŻE

"W MAGICZNYM ŚWIECIE GITARY Z HISTORIĄ DO PARY"

Klasy IV – VII oraz II– III G

Nauczyciel : Piotr Ulatowski

Podczas zajęć koła uczniowie będą mieli okazję poznać podstawy gry na gitarze klasycznej. Będziemy uczyć się podstawowych, głównych akordów oraz poznawać tabulaturę. Naszym głównym celem będzie próba tworzenia własnych tekstów na melodię znanych utworów muzycznych oraz komponowanie własnej muzyki opartej na gitarowej melodyce. Będziemy mieli także okazję rozwijać umiejętności dyskutowania, argumentowania własnego zdania, aktywnego słuchania oraz polemizowania z rówieśnikami na temat treści naszych utworów przygotowywanych w grupie. W realizacji tych celów pomocne będą takie formy pracy, jak elementy wykładu nauczyciela oraz wprowadzenie do zajęć przygotowane przez wybranego ucznia. Atrakcyjne i ciekawe dla uczniów może być wykorzystywanie podczas zajęć, fragmentów filmów ( zarówno DVD, jak i VHS ) utworów muzycznych oraz fragmentów wybranych tekstów piosenek. Taka forma pracy, w której uczniowie będą mogli swobodnie interpretować teksty piosenek, sceny z filmów oraz zapisy źródłowe, ma na celu wspieranie ucznia w jego przygotowaniach do samodzielnej prezentacji wybranego przez siebie tematu i utworu. Tematyka utworów będzie różnorodna, choć znajdą się w niej elementy historyczne ( np. pisanie tekstów ułatwiających uczenie się trudnych tematów z lekcji historii podczas analizy wybranych utworów Jacka Kaczmarskiego czy B. Okudżawy). Ponadto – w zespole - uczestnicy zajęć postarają się opracować i przeprowadzić w szkole FESTIWAL ,, IMIL – Improwizacje Muzyczne i Literackie” ( opracują regulamin festiwalu, logo, zaproszenia, a przede wszystkim swój autorski program artystyczny.
Stawiamy na kreatywność, wyobraźnię i wrażliwość uczestników koła TKM.

Sojusznicy naszego koła:

Nauczyciele muzyki oraz języka polskiego

Środki dydaktyczne :

  • fragmenty filmów muzycznych, historycznych, przyrodniczych etc.
  • pieśni i piosenki patriotyczne
  • polska scena młodzieżowa
  • repertuar studenckiego Festiwalu: ,,YAPA”
  • teksty źródłowe
  • fragmenty wywiadów ze znanymi muzykami oraz autorami tekstów najbardziej lubianych
  • piosenek i ponadczasowych hitów
PS. Na realizację danego tematu przewidziano od 1 do 3 jednostek lekcyjnych.

PROGRAM ZAJĘĆ

  1. Gitara podbija świat.
  2. Nie taki straszny instrument
  3. Prezentacja naszych ulubionych rodzajów muzyki
  4. O czym pisać i dla kogo?
  5. Tworzymy własne teksty i komponujemy muzykę
  6. Rytm, melodia i harmonia utworu
  7. Wielcy muzycy dawniej i dziś
  8. Nasze fascynacje
  9. Rodzaje tekstów: treść, rym i przesłanie
  10. W świecie muzycznych inspiracji